luni, 5 mai 2014

Jurilovca mon village de coeur

Hei,

O să vă spun ceva, care s-ar putea să vă surprindă. În clasa a 8-a dorința mea a fost să ajung în Parlament. Acum nu mai vreau nici să vizitez Palatul Parlamentului. Îmi doream să plec din Jurilovca și să locuiesc singură, să văd cum e. Așa că la 15 ani mi-am luat zborul și m-am mutat la Năvodari să fac liceul. A fost dragoste la prima vedere. Am iubit orașul, am iubit marea și am întâlnit oameni frumoși. 

Scriam câteodată când eram tristă și lucrurile nu-mi ieșeam cum îmi doream și doamna Silvia Leucă profesoara mea de română mă îndemna mereu să scriu despre Jurilovca. Nu puteam să scriu ceva despre un loc care la momentul acela nu-mi transmitea multe. Pentru mine Jurilovca era un sat cu bătrâni care ieșeau la colțul străzii să-mi bârfească hainele și coafura, atât. 

M-am reîntors înainte să încep facultatea în livadă și mi-am găsit liniștea. Îmi place Năvodari. Mi-a plăcut Constanța. Acum îmi place Jurilovca.

Nu îmi place pentru locuri, deși sunt minunate și nu voi descrie ce puteți vizita pentru că au făcut-o alții înaintea mea. Voi vorbi despre expansiunea culturală, socială și turistică a Jurilovcăi.

Constanța este un oraș cu ieșire la mare cu un port. Jurilovca este o comună turistică cu ieșire la lacul Razim, în apropierea cetății grecești Orgame sau Argamum. Capul Doloșan găzduiește legende despre haiducul bălților Terente și imagini spectaculoase, pietre, stânci absolut fenomenale. Aș face un film istoric acolo. 

Deși Constanța are ieșire la mare și Jurilovca se învecinează cu Gura Portiței o minunată zonă ce conservă părți din natură și care are ieșire atât la mare cât și la lac, expansiunea culturală a Jurilovcăi mă uimește și mă bucură mai mult.

De curând Jurilovca are un nou primar care nu dansează pe la carnavaluri(nu am nicio problemă cu dansul dacă este îmbinat cu munca adecvată și serioasă specifică instituției Primăriei). Se numește Ion Eugen și din perspectiva mea acest om a reușit în scurt timp să facă ce n-au făcut alții înaintea sa.

(Corul lipovenesc)

De când i-am văzut fața pe mai multe panouri mi-am dat seama că va câștiga alegerile. Omul acesta a știut să se facă vizibil. Și știți ce e amuzant? El a știut să-și aleagă oamenii potriviți să-l ajute să formeze o echipă puternică.  Și-a ales comunicatorii din rândul absolvenților și studenților. Pe această persoană o poți vedea discutând liber despre diverse proiecte care pot crește vizibilitatea satului lipovenesc. Datorită acestei echipe puternice Jurilovca este din 2013 loc de turism desemnat ca destinație de excelentă de către UNESCO din punct de vedere etnic și cultural.

Când Jurilovca are oaspeți și în timpul sezonului are destui și importanți, toată lumea se mobilizează ca aceștia să fie primiți cu multă căldură, cântece rusești, costume tradiționale rusești, râvnitul borș de pește lipovenesc. 


Ce îi este specficic comunei?Veți observa predominanța culorii blew. Mult timp și biserica din sat a avut acestă fantastică culoare, dar și acum când este orange este un obiectiv turistic pe care-l puteți vizita.

Casele tradiționale au acoperișul din stuf, materie primă folosită pentru construcția acoperișurilor, dar puține mai sunt așezămintele care păstrează acestă tradiție.


Veți descoperi o faimoasă sobă multifuncțională ce poartă numele de lijancă sau lejancă. Acesta poate fi folosită în același timp ca uscător de rufe, cuptor, pat și îți poți încălzi apă sau mâncare pe ea. E o deosebită lucrare pe care o veți găsi în casele lipovenilor.


Baia lipovenească este o artă. Pescarii obosiți și răciți apelau la această baie cu aburi( concepuți din aruncarea apei pe soba peste care existau niște pietre rotunde). Nevestele acestora îi ajutau să scape de dureri apelând la un fel de mătură făcută dintr-o anumită plantă, asta după ce aceasta era înmuiată în apa fierbinte dintr-un ceaun imens. 

Pentru a vă caza în comuna Jurilovca puteți apela la pensiunile din zonă, iar ca să beți o cafea puteți încerca barul Gomera aflat lângă baltă, sau Strong Aroma Caffe, cafenea situată în apropiere de școală. Pentru a vă alimenta viața de noapte puteți participa alături de tinerii din sat la Club Jurilovca aflat în apropiere de Primărie. 






2 comentarii:

  1. Draga Alexandra,Ai dreptate intocmai caracterizand astfel comuna ta natala,Juri.De la o vreme,m-am decis sa o vad,sa o tot revad,sa-mi apartina si mie,cumva.Ce-ai mai citit,Alexandra?Ce mai citesti?Mi-ar placea ca,pe blog-ul tau,sa fie prezente si cartile!Cine tine cel mai mult la carti,din universul trau?Cine?Ghiceste-ma!Mi-e dor de tine!

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu as dori sa merg in Jurilovca intr-un wekend pana nu se lasa frigul, sa fac o baie cu aburi cu maturica. Ma puteti indruma spre o pensiune unde au asa ceva? Multumesc anticipat. Ruxandra

    RăspundețiȘtergere

Opinia ta aici